Translate

marți, 9 februarie 2016

Despre Reclamă

  Totul a pornit de la o postare pe feisbuc. Am vazut la un prieten, urmatorul mesaj: 'stau si eu linistit si ma uit la reclame si ei imi baga secvente de film'.
  Recunosc ca ideea e tare si destul de adevarata. Te-ai intrebat vreodata cum ar fi viata ta fara reclame? Eu m-am intrebat si cred ca ar fi alta. O ora castigata pe seara, la tv, inca cel putin jumatate de ora, castigata, la calculator.  Si apoi banii. Cati bani ai economisi daca n-ai mai vedea ca a aparut nu stiu ce telefon, frigider, autoturism, etc. Pentru ca principalul efect al reclamei, este sa uzeze moral produsele existente in casa ta.
   Un exeplu. Iti cumperi un frigider nou, nu pentru ca nu aveai frigider, ci pentru ca nu mai dadea bine in casa, voiai unul nou, modern. Nu voiai, dar te-au bombardat reclamele si ti-au indus in subconstient nevoia de un frigider nou, un model nou, mai bun, facut in interior dintr-un plastic care impiedica 99% din bacterii. Asa ca te trezesti intr-o zi  ca vrei alt frigider si gata! Nu conteaza ca ai unu functional si bun, nu conteaza ca nu ai bani. Tu vrei un frigider nou! Te duci sa ti cumperi unul ultimul model. In magazin, tipul de acolo, te abureste, ca are unul si mai nou si mai performant, care costa doar cu puuutin mai mult decat cel la care te uitai, te duce, ti-l arata, ti-l lauda, te uiti la pret, puuutinul ala de care ti-a vorbit, e un sfert din cat credeai ca te va costa.  Imbatat de febra cumparaturii, scoti cardul, nu cardul de salariu, ca ala e gol. Scoti cardul de cumparaturi, iti zici in gand ca in doua luni, pui banii inapoi, 'in realitate n-o sa-i mai pui niciodata'... A doua zi iti soseste frigiderul acasa, il asezi in bucatarie, il admira toata familia, cel vechi e scos pe casa scarii, sa vada si vecinii care nu au vazut cand ti-a fost livrat. A doua zi, in timp ce te uiti la reclame, printre secventele de film, afli cu oroare ca tocmai a aparut un nou model de frigider, unul cu nu stiu ce afisaj electronic, cu o masina de facut cuburi de gheata...desi tu nu ai baut in viata ta vre-un pahar de rachiu cu gheata. Ramai cu privirea fixa si cu gura cascata, analizand situatia. Nu, categoric nu te-a pacalit nimeni, dar de ce te simti pacalit?!
  Asta e fata nevazuta a reclamei.  Te-ai simtit bine doua zile cat ai cautat frigider si inca o zi cand l-ai primit acasa. Ti-ai luat doza de placere. Placerea costa! Strategia asta cu reclama tocmai ti-a vandut niste  euforie.
Acum esti nefericit si pacalit. O sa-ti treaca. Peste doua zile vei afla ca a aparut un nou model de tv sau telefon. Iar pe afurisitul ala de card, mai ai niste bani.
    Pana sa-ti iei alt televizor sau telefon, afli, tot din reclame, de o crema de branza. N-ai mancat niciodata crema de branza, nici nu stii ce si cum sa ti-o imaginezi...ce conteaza ca nu contine niciun gram de lapte? Tocmai nu-ti mai ajunge branza simpla, traditionala. Vrei crema de branza, iarba verde, vacile din reclama iti insufla ideea ca doar cu crema asta de branza, vei regasi natura pierduta, abundenta. Ai de toate! Doar crema de branza iti mai lipsea! ...si un nu-stiu-ce sul de hartie igienica care e moale ca un puf!
Si perversitatea reclamei nu se opreste aici. Maine vei observa ca noul sul de hartie igienica nu se asorteaza deloc cu privata din gradina. La tv, vezi reclame la faianta...brusc veceul din gradina nu-ti mai ajunge si incepi sa-l modernizezi exact ca in cantecul trupei Fara Zahar. 'Veceul din fundul curtii, il modernizez total. Ii pun gresie, faianta, ii pun usa de metal'. Se poate sa ti dai seama de pacaleala, sa realizezi ca esti un consumator si o tinta. Dar nu vei rezista mult. In secunda urmatoare, in ziua urmatoare, o reclama te va penetra.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu